3 mythes over maatwerksoftware

In deze derde blog van 2017 wil ik 3 mythes over maatwerksoftware ontkrachten: ‘maatwerksoftware is duur’, ‘maatwerk software is het wiel opnieuw uitvinden’ en ‘maatwerksoftware betekent vastzitten aan je ontwikkelaar’.

Mythe 1 | Maatwerksoftware is duur

Laten we beginnen met mythe nummer 1: ‘Maatwerksoftware is duur’.

Er hangt inderdaad vaak een aanzienlijke investering aan het ontwikkelen van maatwerksoftware. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat maatwerksoftware ook duur is. Sterker nog, wij zullen nooit starten met een maatwerksoftwareproject als er niet van tevoren duidelijk is gemaakt hoe de investering terugverdiend gaat worden.

Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat hoogwerkers en machinisten verhuurt. De bij een klant gewerkte uren moeten uiteraard gefactureerd worden. Vaak houdt de machinist het aantal uren bij op een formulier. Dit formulier laat hij dan na afronding van de werkzaamheden door de klant ondertekenen. Vervolgens worden de formulieren op vrijdagmiddag door een administratief medewerker handmatig ingevoerd in de boekhouding, waarna de facturen worden gemaakt en opgestuurd naar de klant.

Het zou veel makkelijker zijn als de machinist de uren met behulp van een app kan doorgeven, waarbij de klant direct voor akkoord digitaal een handtekening kan zetten. Er kan dan automatisch een factuur opgesteld worden die nog geen minuut later in de mailbox van de klant ligt, volledig geautomatiseerd en gekoppeld aan de administratiesoftware.

Aan de ontwikkeling van de hierboven beschreven app hangt natuurlijk een prijskaartje, maar vergeet niet wat het maandelijks kost om al deze handelingen handmatig uit te voeren!

Rekenvoorbeeld

Reken even mee. We gaan ervan uit dat de loonkosten voor een machinist €20 per uur zijn. Voor een administratief medewerker rekenen we €15 per uur. Het bedrijf heeft 15 machinisten in dienst die elke week alle formulieren moeten bijhouden en naar het hoofdkantoor moeten opsturen. Dit kost ze ongeveer 1 uur per week. De administratief medewerker is met het invoeren van de formulieren en het maken van de facturen elke week een hele dag bezig.

Dit betekent dat de oude manier van werken per week ongeveer €520 kost (20 machinisten x 1 uur x €20 per uur = €400) + (1 administratief medewerker x 8 uur x €15 per uur = €120). Dan laten we de menselijke foutjes tijdens het invoeren nog even buiten beschouwing. Als we er vervolgens vanuit gaan dat dit bedrijf 45 weken in het jaar actief is, dan zijn de jaarlijkse kosten van deze werkwijze €23.400.

Stel nu dat de hierboven beschreven app ontwikkeld kan worden voor een bedrag van €15.000 met daarbij operationele kosten van €3.000 per jaar. Dan wordt de investering al binnen een jaar terugverdiend en de jaren erna bespaart het bedrijf dus ruim €20.000 per jaar!

Een besparing van €20.000 per jaar

Kortom, ja er zit vaak een investering vast aan het ontwikkelen van maatwerksoftware. Maar vergeet niet in de afweging mee de nemen wat een app uiteindelijk gaat opleveren!

Mythe 2 | Alles moet ‘from scratch’ opgebouwd worden

‘Maatwerksoftware is zo duur omdat alles vanaf de grond af opgebouwd moet worden, wat je niet bij standaard software hebt.’

Tuurlijk, standaard software is vaak al doorontwikkeld en de kosten worden gedeeld met alle gebruikers. (Dit houdt overigens ook vaak in dat de software onnodig complex is doordat het vol zit met functies die voor jouw business niet relevant zijn.)

Maar het is niet zo dat er bij het ontwikkelen van een maatwerkproject gestart moet worden met een ‘lege pagina’. Zo heeft bijna elke applicatie heeft wel te maken met gebruikers en de daarbij horende rollen en rechten, ofwel het gebruikersbeheer.

Als een ontwikkelaar gebruikmaakt van een ‘framework’, kan gewoon de module ‘gebruikersbeheer’ gebruikt worden, waarmee binnen een aantal uur het hele gebruikersbeheer in een maatwerksoftwareapplicatie is gebouwd. Zie een (software-)framework als een grote gereedschapskist met standaardoplossingen die ontwikkelaars kunnen gebruiken, waardoor niet iedere ontwikkelaar het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Deze mythe is dus ontkracht. Bij maatwerksoftware hoef je niet te betalen voor het opnieuw uitvinden van het ‘wiel’!

Mythe 3 | Ik zit vast aan de ontwikkelaar

De laatste mythe van deze blog: ‘Bij maatwerksoftware zit ik vast aan mijn ontwikkelaar.’ Ook wel bekend als ‘vendor lock-in’.

Het hangt uiteraard af van de ontwikkelaar die je kiest en de afspraken die je daarmee maakt, maar in de basis hoeft het niet zo te zijn dat je ‘trouwt’ met de softwareontwikkelaar bij het ontwikkelen van maatwerksoftware. Het is belangrijk om over dit onderwerp te praten voordat er gestart wordt met het ontwikkelen van de software. 

In de praktijk is het niet een kwestie van even een mailtje versturen en de software kan door een andere partij ontwikkeld worden. Dit heeft vaak wat meer voeten in aarde. Het is voor een ontwikkelaar altijd lastig om met bestaande codes verder te werken.

Vergelijk het met een schrijver die verder moet schrijven in het boek van een collega. De schrijver moet dan eerst de verhaallijn en alle voorgaande gebeurtenissen weten en begrijpen. Het zou dus fijn zijn als zijn collega alles al netjes voor hem heeft uitgewerkt.

Dit geldt ook zo voor softwareontwikkeling. Het helpt enorm als de ontwikkelaar netjes werkt en in zijn code overal notities met uitleg aanbrengt, zodat het voor een toekomstige ontwikkelaar makkelijker is om hier verder mee te werken.

Maak dus bij het selecteren van een ontwikkelaar duidelijk afspraken over deze kwestie en je zult geen last hebben van verdor lock-in. Dit geldt overigens ook voor standaard software, waar je voor het aanschaffen eerst moet uitzoeken of je wel jouw gegevens kunt exporteren en overzetten naar een ander softwarepakket.

App laten ontwikkelen?

Download onze gratis checklist!
About the author

Solution architect

Leave a Reply