Het belang van API’s

Tijdens het ontwikkelen van applicaties voor onze klanten komt geregeld de vraag naar voren of wij de nieuwe applicatie kunnen koppelen aan een al bestaand systeem. Voornamelijk omdat dit vaak tijdswinst oplevert. Om zo’n koppeling te maken tussen twee losstaande applicaties, is het noodzakelijk dat er een API beschikbaar is. In deze blog leggen we uit wat API’s precies zijn en hoe groot de waarde van deze API’s is voor bedrijven.

API: Application Programming Interface

Maar wat is een API eigenlijk? API staat voor Application Programming Interface. In gewoon Nederlands zou je kunnen zeggen dat het de lijm is tussen verschillende programma’s. Neem bijvoorbeeld Twitter. De API van Twitter stelt ontwikkelaars in staat een tweet te posten vanuit een andere applicatie dan Twitter zelf. Hoe dit precies werkt?

Allereerst geeft Twitter in de API aan welke informatie er nodig is voor een Twitterbericht, een Twitteraccount en de tweet zelf. Vervolgens kunnen de ontwikkelaars een ‘pakketje’ naar Twitter sturen met daarin de informatie voor een nieuwe tweet. Met die informatie plaatst Twitter de tweet op het juiste account. En dat alles zonder de website van Twitter te openen!

Tegenwoordig is een wereld zonder API’s niet meer voor te stellen. Bijna alle apps op onze smartphones gebruiken ze! De app van je bank communiceert met de infrastructuur van de bank door een API, het nieuws in je favoriete newsreader wordt hoogstwaarschijnlijk opgehaald middels API’s en wanneer je een taxi zoekt of de OV-tijden controleert wordt dit weer via een API gedaan. Het is als ware de tolk tussen verschillende talen (lees: applicaties).

Kortom, in de ‘connected’ wereld van 2016 zijn API’s niet meer weg te denken!

Maar wat heb je als ondernemer aan een API in je applicatie?

De kracht van API’s is goed te zien bij een aantal grote internetbedrijven. Zo heeft eBay al meer dan 7 biljoen dollar omzet gegenereerd met behulp van API’s en geeft Twitter aan 10 keer zoveel traffic te generen met behulp van API’s dan de website van Twitter zelf!

Door API’s als bedrijf aan te bieden, is het mogelijk tot betere integratie te komen met je zakelijke partners, leveranciers en klanten. Hierdoor kan er een gigantische automatiseringsslag gemaakt worden.


Zoals Twitter al aangeeft zijn API’s ook een prachtige manier om extra traffic te genereren. Stel dat je al bepaalde functies aanbiedt via een website, maar dit ook wilt integreren in een mobiele app, dan is het aanbieden van API’s misschien een mooie oplossing. De mobiele app kan dan middels de API communiceren met je bestaande ICT-architectuur. Op die manier boor je nieuwe markten en klanten aan via een ander medium, maar met behoud van dezelfde architectuur.

Voordat je begint met het ontwikkelen van API’s in je software is het verstandig dit met een deskundige op het gebied van ICT-architectuur te bespreken. Er komen namelijk ook uitdagingen bij kijken! Denk alleen al aan de beveiliging en monitoring van deze API’s.

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van integratie met zakelijke partners en/of leveranciers? Bel of mail ons dan geheel vrijblijvend. Ook voor interne maatwerk-applicaties kunt u ons bellen!

About the author

Solution architect

Leave a Reply